woensdag 8 juli 2009

jaren zestiggedichten

Hanka

Hanka is een vooroorlogse vrouw
die er niet zo mooi uitziet
Hanka is moe van het leven
Haar huid is gespleten
Haar ouderdom heeft haar
bijna opgegeten
In haar buik
is te horen:
“Ga jij naar het feest?”
“wacht even, ik moet eerst
bier kopen”
In haar gangen
lange geluiden hangen
Daarom is haar leven
nooit vervelend
Ze kan nooit zonder
gekke jonge mensen

Hanka,
het studentenhuis

jovanna, maja en irena


Vrijheid

Ik sta op het dak
En ik kijk naar de stad
Ik zie miljoenen mensen
Die haastig zijn
Ik denk niet
Dat ze vrij zijn
Ze zijn niet
Zo actief
Dat zie ik
Vanuit mijn perspectief
Ik ben bij
Dat ik een vogel ben
En dat ik de hele dag
Hier kan zitten



Keuze

Je kan oranje dansen
rood of groen of wit.
Er is Spaans of Italiaans
of Russisch
Je kan leren,
werken, wonen
geel of blauw of zwart.
Er is Bulgarije,
Denemarken of Polen,
bruin, paars of roze.

En dat vertelt je allemaal
een simpel houten bord

Ida en Ania


De stoep van het leven

Is gebouwd van stukjes van stenen
Zonder bestemming van grotere reden
Hij kijkt naar schoenen
en het leven van mensen
Maar hij is de grond van onze wegen.
Mensen gaan snel en zonder stoppen
En hij heeft tijd om na te denken
Over:
regenen, voelen, peace
leven met vrijheid, kijken naar de toekomst
dromen over muziek, roepen met lawaai
en niet te huilen
zonder problemen en zonder de ziel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten