zondag 12 juli 2009

Nederlands, België en Roemenië




Oh, ik bewonder twijfelloos Nederlands […] voor haar cultuur en artistieke edeldom, voor haar rusteloze werk.” Mihail Sadoveanu, Roemeense schrijver

God heeft de wereld gemaakt en de Nederlander heeft Nederlands gemaakt

Alle talen zijn in een voortdurende verandering. De taal die niet meer verandert is een gestorven (dode) taal. De natuur van de mens is zijn gehele leven te leren. Van dat standpunt kan ik zeggen dat de talen en de mensen vergelijkbaar zijn. De taal kan niet zonder de mens leven en de mens kan niet zonder de taal overleven. Het verband tussen de mens en de taal is door de cultuur vastgesteld.
De lessen over de Nederlandse taal en cultuur hebben mij dichter bij de Nederlanders gebracht. Nu kan ik beter de Nederlandse-sprekende maatschappij begrijpen. Beide, Nederlands en België, zijn erg mooie en interessante landen ook met verschillende, maar op elkaar lijkende culturen.
Wat heb ik me met deze cursus gerealiseerd? Het feit dat als ik geen Roemeense was, het mij zou bevallen om Nederlands of Belgisch te zijn.


Roxi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten